Slider
sportmassage

Sportmassage

Heb je last van vermoeide en stijve spieren of vaak last van blessures? Dan is het goed voor je lichaam om af en toe een massage te nemen. Dit kan je zelfs helpen bij de vermindering van een pijnlijke rug. Je kan bij Healthy Hands Sportmassage terecht voor een sederende (ontspannende) of een activerende sportmassage. Een sportmassage is het geven van mechanische prikkels op het lichaam, met als doel de lichamelijke conditie te verbeteren.

Een sederende (ontspannende) sportmassage wordt na een wedstrijd of training gegeven, maar kan ook heel goed zonder voorafgaande spierinspanning worden gegeven. Het doel is vooral een versnelde afvoer van afvalstoffen en ontwatering van de spieren te bewerkstelligen. Ook kan het de spiertonus verlagen en spierverhardingen bestrijden. Hierdoor wordt het herstel bevorderd en wordt eventuele vermoeidheid en spierpijn voorkomen, verminderd of zelfs weggenomen.

Een activerende sportmassage is een massage die aan de sportbeoefening zelf, vooraf gaat. De massage bevordert een goede doorbloeding van de spieren, verhoogt de spiertonus en verbetert de stofwisseling. De spieren worden voorbereid op de komende inspanning. Deze massage kan het beste ongeveer 20 minuten tot een half uur voor de warming-up worden gegeven, maar kan en mag een warming-up niet vervangen.

Afhankelijk van het doel van de massage, sederend of activerend, worden de handgrepen, het tempo en het accent op de spiergroepen aangepast. De sportmassage wordt gedaan op een gezond lichaam. De behandeling van ernstige blessures wordt gedaan door een arts of fysiotherapeut. Na de behandeling door een arts of fysiotherapeut kan deze de eventuele nabehandeling overlaten aan een sportmasseur. De sportmasseur kan bijvoorbeeld een ondersteunende tape of bandage aanleggen en door massages de spieren in conditie houden. Ook kunnen adviezen over bijvoorbeeld voeding, kleding, schoeisel en hygiëne worden gegeven.

Kortom, je kan bij Sportmassage Healthy Hands terecht voor de algehele bevordering van je spierconditie.

Effecten van een sportmassage:

  • kan blessures voorkomen
  • verbetert de doorbloeding
  • verbetert de stofwisseling
  • bevordert de spierfunctie
  • ontspanning
  • verbetert je slaap